Alla inlägg under december 2011

Av Barbro WendtOlsson - 28 december 2011 08:56

Den 19 december började jag mitt inlägg:

Till alla våra kära, familj, släkt och vänner.


 

Med detta foto från Lord Charles foajé vill vi önska er alla en GOD JUL och ett GOTT NYTT ÅR.

På juldagen upptäckte Sven att inlägget inte fanns med. Jag hade väl glömt spara det?

Hoppas att ni ändå fick en fin jul oavsett var på jorden ni än befann er.

Det har inte blivit så många vinprovningar de senaste veckorna men för en vecka sedan ordnade Eva och Göran så at vi fick besöka Winery of Good Hope. Där arbetar Mia, en svenska som är kompis med dem och hon visade oss runt

och sedan fick vi prova deras fantastiska viner. Mycket lyckat.

Onsdagen innan jul åkte vi tillsammans med Ulla och Kurt till Stellenbosch. På Oude Libertas gavs en konsert, Carols, Crackers and Christmas med dirigent och konfrencier Richard Cock. Dit hade flera andra svenskar också letat sig.

Det var en underbar kväll på en amfieliknande teater.

Jag påstår ju att vi inte firar julafton men det går inte att låta bli. I alla fall lite? Vi hade förmånen att bli medbjudna hem till Gette och Acke (ja, de var också värdar påskafton) och där hade sedan några år tillbaka skapats en jultradition. Först var det knytkalas och ...


 

...där saknades inte julskinkan, köttbullarna, prinskorven, matjesill, ägg, paté, mm.

Tillsammans med öl, snaps och vin...


 

...avnjöts maten med snapsvisor. Gette visade sig vara mästare på underfundiga texter.

Osten var knappt uppäten och det hade blivit mörkt (solen går ner 20.10) så fick vi besök av...


 

---ett dixielandband, åtta härliga gubbar, som sedan skulle iväg till Winery Road (tror jag) och underhålla där.

Alla hade fått sig tilldelade en person att köpa julklapp till och sedan framställa paketets innehåll med hjälp av en charad. Samira fick en vitlökshackare på hjul av Sven, Acke en bok med statistik från SA av mig. Själv fick jag en fotkräm av Tom och Sven en bilbörs av Eva.

Björn delade ut en specialjulklapp till alla herrarna ...


 

Festligt eller hur?

I måndags hade Sven och jag en golftid på Strand och tänkte att det kunde vara trevligt att för en gångs skull inte tävla utan strunta i resultatet och bara njuta av natur och väder. Men, eftersom vi inte skulle spela förrän på eftermiddagen och vädret var underbart, beslöt jag mig för att rensa ogräs på uppfartssidan. Det var INTE bra.

Jag fick såååå ont i ryggen. Malin, nu tror jag att jag har känt under ett dygn hur du haft det så länge. Men redan igår på eftermiddagen blev jag bättre och nu känner jag bara lite på ena sidan. Men detta går ju över. Inget att gnälla om när jag har det så bra.

Så vill jag också tacka för alla gulliga julhälsningar. Det är roligt att höra hur ni alla har det.

Nu hoppas jag att detta blir ett riktigt inlägg för nu tänker jag önska er alla ett underbart 2012, GOTT NYTT ÅR.

Av Barbro WendtOlsson - 13 december 2011 16:54

Då var det dags för nästa rapport från kolonin.

Ute regnar det just nu och blåsten har varit kraftig hela dagen. Trots tisdag, beslutade vi oss i lördags för att avstå från King David idag. Kanske ett klokt beslut.   ?

Förra gången jag bloggade var vi på väg till Stellenbosch för en julkonsert med en avstickare med lunch till Terroir, Kleine Zalzes vingårdsrestaurang. Mycket bra mat i mysig miljö och en utetemperatur på 30 grader.


 

Ulla, Kurt, Sven och jag njuter i kolonin.

Tygerberg Children Choir var bara såååå bra. Oj, vi fortsatte njuta. Underbara sångröster kombinerade med fantastiskt framförande. Superlativen räcker inte till.


En av många bilder. Denna valde jag eftersom den svarta flickan i centrum var en lysande stjärna med flera egna framträdanden.

Sedan har vardagen gått vidare med mycket golf, lite bridge och vardagsgöromål.

Julen börjar göra sitt intåg även i vårt hem.


 

Inköpt på marknaden.

I söndags var det dags för Sweornas julfest med traditionellt luciatåg....


 

och julmat. Varken sill, kaviar, skinka, köttbullar, prinskorvar eller lussekattor saknades.

I underbart väder igår spelade vi golf på de Zalze ...


 

med Lisa och Thomas. Tyvärr tappade damerna orken de sista hålen så vi förlorade.   

Men med gott vin efteråt är det lätt att bli tröstad.

 

Vi hastade tillbaka för på kvällen var det braai på Zandberg Estate (vårt område). Det bjöds på braaiad (grillad) boerworst och resten tog var och en med sig.


 

Sven i samspråk med Willie, vår byggmästare. Vårt hus skymtar mellan de två stora husen.

Nu skall vi ha lite mat och sedan hoppas att vi kan skypa med stockholmsfamiljen.

Hörs/syns. 


Av Barbro WendtOlsson - 4 december 2011 08:27

Rapport om vad som tilldragit sig i paradiset sedan senast jag skrev.

Först och främst har vi haft besök av våra nära och kära vänner, Hans och Gunilla, och jag upplevde det som om även de var benägna att kalla detta paradiset.

Det har, som vanligt, blivit mycket golf. Redan första dagen de var på besök fick de spela på vår hemmabana, Strand.


 

9:ans tee med klubbhuset i bakgrunden-


 

Efteråt var det gott med ett dopp i poolen.


En dag körde vi upp i bergen Hottentott Holland och tog oss via Elgin till Franschoek, det franska hörnet, dit hugenotterna kom efter förföljelserna i Frankrike. Efter vinprovning körde vi till Stellenbosch, mest känd för att vara ett vindistrikt men är också en universitetsstad, liknande Lund, och en mycket gammal stad. I dessa gamla städer finner man ofta Cape Dutch hus och särskilt många just i Stellenbosch. Ett typiskt sådant är


 

denna restaurang, ägd av Ernie Els, och därför heter den också Big Easy.

På lördagen åkte Hans och Gunilla ut på en egen tur efter ett besök på "vår" fina marknad.

Den dagen fyllde vår städerskas dotter, Maryanne, 7 år och eftersom vi sponsar hennes skolgång och hon skulle ha ett kalas, fick hon födelsedagstårtan av oss. Den var specialbeställd:


 

Visst är hon söt?

På kvällen var det tid med kultur. Vi var åtta personer som åkte in till Kapstaden där vi först åt lunch/middag och sedan var vi på City Hall och för att lyssna på två manskörer, Cape Town Male Voice Choir och Jonge Studente Koor, och en mezzosopran, Julianne Young. Kanske inte det bästa jag hört men helt OK.


 

Inifrån City Hall.


 

Utifrån City Hall. Vi kunde knappt stå rakt upp som det blåste.

Dagarna efter blev det golf. På söndagen en mixed bästboll på Strand, på måndagen


 

spelade Sweorna golf inne i Kapstaden. Klubben heter Metropolitan och ligger alldeles intill den nya arenan, Green Point som ses i bakgrunden. Och vinnare blev ...


 

jag!!

Sedan fortsatte vi som vanligt med tisdagsgolf på King David och även där lyckades jag få ihop till vinsten.

Hans och Gunilla kom tillbaka på onsdagkvällen efter att ha hunnit med tre golfrundor på fem dagar, Hermanus, Simola och Pinnacle Point. Bra jobbat!

Torsdagen fick de shoppa loss på vår jättemall och sedan åkte vi till Waterkloofs och till Vergelegens vingårdar så de fick uppleva kontrasterna mellan ultramodernt och 1700-talsstuk.

Avslutningsdagen startade med fredagsgolf. Förvånade? Eftersom de inte skulle flyga förrän midnatt körde vi in till Kapstaden och waterfront och  intog en fantastiskt god måltid (Gunilla hade lite otur i sitt val av rätt) tyckte vi andra. Nu känns det tomt i huset men nya aktiviteter väntar redan idag. Om en stund hämtar Ulla och Kurt oss och vi åker till Kleine Zalzes restaurang, Terroir, för lunch innan det är dags med årets adventshöjdpunkt, Tygerberg Children Choir kommer at sjunga på Endler Hall i Stellenbosch. Kvällen skall sedan avslutas med bridge hos Ulla och Kurt.

Idag var temperaturen 26 grader ute när vi vaknade och 25 grader inne. Kommer aldrig att klaga på värmen. Prognosen är 32 grader idag men kommer att gå ner lite under veckan som följer.

Nu har jag en önskan; ni som läser detta kan kanske höra av er och berätta hur ni har det?

Lev väl!



Ovido - Quiz & Flashcards